Apr 3, 2009

Memperkasa Peranan Mahasiswa

Dalam memperbincangkan mengenai peranan mahasiswa kita tidak dapat menolak dari memperkatakan tentang beberapa kekangan dan justifikasi yang dilalui oleh mereka sepanjang bergelar mahasiswa. Pastinya Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) sering dijadikan sasaran tentang kebebasan yang bagi mahasiswa menjadi punca kenapa peranan mereka selama ini dilihat terbatas.

Bagaimanapun pastinya akan tiba masanya sesuatu pembaharuan itu perlu dilakukan seiring dengan suasana dan kehendak masyarakat sendiri. Apatah lagi dengan suasana politik di Malaysia kini yang lebih terbuka sejak pilihan raya tahun lepas, pembaharuan untuk menambah baik peranan mahasiswa itu sendiri kini menjadi satu keperluan. Langkah kerajaan meminda Akta Universiti dan Kolej Universiti 1971 (AUKU) yang memberi lebih autonomi kepada universiti untuk merencanakan hala tuju sekali gus memastikannya sentiasa kekal relevan merupakan satu langkah ke arah memperkasakan mahasiswa itu sendiri.

Oleh itu bagi Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Saifuddin Abdullah, pembaharuan yang akan dilakukan perlu seiring dengan pindaan AUKU itu sendiri serta bersesuaian dengan pembaharuan yang ingin dilakukan oleh Perdana Menteri yang baru, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Menurut beliau, sudah sampai masanya untuk Hal Ehwal Pelajar (HEP) melalui pembaharuan atau “rebranding” kerana bagi beliau unit ini perlu menjadi satu disiplin ilmu yang khusus. Berbanding negara maju, mereka yang bertanggungjawab dalam HEP sangat profesional dan ini sangat membantu meningkatkan peranan mahasiswa itu sendiri.

Oleh itu, perkara pertama yang perlu dilakukan untuk memperkasakan mahasiswa ialah menukar nama hal ehwal pelajar kepada pembangunan mahasiswa. Ini kerana nama HEP itu sendiri lebih dilihat oleh masyarakat sebagai satu badan yang bertindak mengurus dan mengawal pelajar dan ini pastinya dilihat oleh mereka sebagai satu perkara yang tidak lagi relevan.

Menurut beliau, sehingga kini pembangunan mahasiswa masih belum menjadi satu disiplin ilmu, oleh itu dalam usaha untuk menjadikan perkara ini sebagai satu disiplin ilmu maka akan wujudlah falsafah dan konsep tersendiri tentang pembangunan mahasiswa. Bagaimanapun, ia masih belum mencukupi. Oleh itu program pembangunan dan penyelidikan khusus tentang pembangunan mahasiswa perlu diperkemaskan.

Seja o primeiro a comentar

Post a Comment

Powered By Blogger

Ibn Taimiyyah Gallery © 2008. Maintained by sLeMe.

TOP