Jun 29, 2009

450,000 Petugas Awam Berhutang: Hanya guna 40% daripada gaji bulanan mereka

Seramai 450,000 daripada 1.2 juta petugas awam menghadapi masalah hutang dan golongan ini perlu diberi perhatian khas kerana mereka mudah terjerumus gejala rasuah. Setiausaha Agung Cuepacs Ahmad Shah Mohd Zin berharap ketua-ketua jabatan atau kementerian mereka mengambil sikap berperikemanusiaan dalam mengendalikan masalah mengenai kumpulan ini, yang membawa pulang hanya 40 peratus daripada gaji mereka."Kebanyakan gaji mereka dipotong untuk pelbagai pinjaman seperti perumahan dan kenderaan".

Ramai di kalangan penjawat awam diberi kelonggaran oleh pihak kerajaan untuk membuat kerja sambilan seperti membawa teksi, menjadi ejen jualan langsung dan berniaga bagi menampung pendapatan tetapi ini tidak mencukupi. Kos sara hidup di bandar adalah tinggi dan ini menyebabkan ramai yang terpaksa berhutang. Adalah salah untuk mengatakan bahawa mereka ini tidak tahu menguruskan kewangan, tetapi yang sebenarnya berlaku adalah gaji petugas awam tidak selari dengan kenaikan kos sara hidup. Misalnya 30 tahun lalu, kos untuk satu sarapan hanya RM1.20 tetapi kini ianya melambung lima kali ganda sedangkan pendapatan penjawat awam tidak meningkat dengan kenaikan kos itu.

Beberapa cadangan dilihat sesuai bagi merungkaikan permasalahan ini tanpa perlu kerajaan menaikkan gaji penjawat awam yang secara tidak langsung turut member kebajikan kepada pekerja swasta; Antaranya;

  1. Menjadikan pengangkutan awam lebih murah.
  2. Menyediakan lebih banyak biasiswa kepada anak-anak mereka khususnya di peringkat pengajian tinggi seperti yang termaktub dalam perlembagaan bukannya pinjaman.
  3. Memberikan potongan bagi kemudahan tertentu spt perubatan dan kemudahan lain.
  4. Megurangkan nilai harga kenderaan di pasaran di mana kerajaan tidak mengenakancukai yang melampau yang secara tidak langsung akan membebankan pengguna.
  5. Misalnya harga kereta import yang berharga RM100,000 dikenakan cukai import yang digantikan cukai eksais sebanyak 300% akan mneyebabkan harga kenderaan tersebut melambung tinggi dan pengguna terpaksa menanggung hutang yang banyak. Begitu jugalah dengan kenderaan tempatan.
  6. Bank-bank perlu mengurangkan kadar faedah atas pinjaman/pembiayaan perumahan yang dilihat terlalu tinggi. Penyelesaian dari aspek pemanjangan tempoh pembayaran misalnya daripada 25 tahun kepada 30 tahun bukanlah merupakan penyelesaian terbaik berbanding pihak kerajaan sendiri memastikan pihak bank mengurangkan kadar keuntungan yang diambil. Dalam erti kata lain boleh mengambil untung maksimum100%) tetapi tidak untung melampau (150% misalnya) dalam pinjaman/embiayaan perumahan.
  7. Mengurangkan bayaran tol, tarif air dan elektrik.




Seja o primeiro a comentar

Post a Comment

Powered By Blogger

Ibn Taimiyyah Gallery © 2008. Maintained by sLeMe.

TOP